Seitsemän väittämää unesta – unilääkäri kumoaa yleisen uskomuksen: ”Maailman helpoin keino parantaa omaa nukkumista”

Miten omaa nukkumista voi parantaa? Entä mitkä väittämät unesta ovat tarua?

Unilääkäri Henri Tuomilehto moittii suomalaisia siitä, että he eivät hae ajoissa apua uniongelmiinsa. Esitimme Tuomilehdolle väitteitä ja yleisimpiä uskomuksia unesta.

Henri Tuomilehto on uneen erikoistunut lääkäri ja dosentti, joka on tutkinut unta ja unen vaikutuksia terveyteen 15 vuoden ajan. Tuomilehdon vastaanotolla on käynyt tuhansia potilaita. Tällä hetkellä hän työskentelee muun muassa NHL-joukkue Columbus Blue Jacketsin, HJK:n ja Suomen Olympiakomitean uniasiantuntijana.

Tuomilehto antaa neuvoja unenlaadun parantamiseen ja hyvään nukkumiseen sekä niiden vaikutuksiin työelämässä ja menestyksessä tuoreessa kirjassaanNukkumalla menestykseen (Tammi 2019).

Tuomilehdon mukaan suomalaiset hakeutuvat yhä liian myöhään hoitoon uniongelmien vuoksi. Tuomilehto listaa neljä tyypillisintä unihäiriön syytä:

”Yleisin on unettomuus – puolella potilaistani on unettomuus eli herkkäunisuus taustalla. Sitten totta kai uniapnea ja levottomat jalat ovat yleisiä ja ehkä neljäntenä parasomnia eli unissaan puhumista, unissa kävelyä ja muuta mesoamista yöllä. Näiden yhdistelmä on aika usein se, mitä lähdetään korjailemaan”, Tuomilehto kertoo.

Lääkäri ja dosentti Henri Tuomilehto on tutkinut 15 vuoden ajan unta.

Tuomilehto paljastaa myös helpoimman keinon, jolla parantaa nukkumista.

Seitsemän väitettä unesta:

  1. Aikuinen ei tarvitse paljon unta.

Väärin. Kyllä ehdottomasti tarvitsee. Hyvä, riittävä uni on hyvän elämän ydin.

  1. Jos nukkuu pitkät yöunet, ei voi olla väsynyt päivällä.

Väärin. Voi olla väsynyt, koska unen määrän lisäksi on olemassa unen laatu.

  1. Yöunista voi karsia jos elämässä on hektinen vaihe.

Väärin. Juuri päinvastoin, eli balanssi kuormituksen ja palautumisen välillä tulee aina olla ja mitä rankempi työ niin ei ne rankat huvit, vaan enemmän unta.

  1. Viikonloppuisin voi hyvin nukkua koko viikon univelat pois.

Väärin. Kaikki lähtee arjesta, eli arkena tulisi huolehtia riittävästä nukkumisesta niin viikonloppuna voi sitten vähän rötväillä vaikka.

  1. Muutama alkoholiannos illalla rentouttaa ja takaa paremmat yöunet.

Väärin ja oikein. Muutama alkoholiannos väsyttää ja nopeuttaa nukahtamista, mutta samalla tuhoaa unen laadun.

  1. Iltakuuden jälkeen ei kannata syödä, etteivät yöunet mene.

Väärin. Maailman helpoin keino parantaa omaa nukkumista on iltasyöminen.

”Jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että illalla ei saisi syödä tuhdisti. Minulla on eri näkemys. Maailmassa ei ole yhtään tutkimusta, joka osoittaisi, että niukka syöminen tai syömättömyys illalla edistää nukkumista tai mitään muutakaan hyvään terveyteen liittyvää”, Tuomilehto toteaa kirjassaan.

”Kunnon iltapala- tai ruoka ei kuitenkaan tarkoita ahmimista.”

  1. Jos illalla ei saa unta, ei kannata jäädä sänkyyn pyörimään.

Oikein ja väärin. Jos ei uni tule tai yöllä herää, pitää olla plan B, eli oma suunnitelma siihen, mitä tekee. Henkilökohtaisesti minulle se on se, että otan kirjan käteen ja rupean lukemaan, mutta pysyn sängyssä.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *