Aivoterveys

Aivoterveyden ylläpito

Aivojen helliminen ja huolto on todella tärkeä aihe pohdittavaksi nyt syksyn alussa, kun moni miettii omaa arkeaan, sen sisältöjä sekä aikatauluja. Toisin kuin moni muu asia, aivot ovat meille täysin uniikki omaisuus: rikkoutuneiden tilalle ei voi ostaa uusia osia vielä mistään erikoisliikkeestä. Aivoterveyden edistämisen voisikin jokainen ottaa syksyn haasteeksi ja toteuttaa pieniä muutoksia, jotka tukevat aivojen hyvinvointia päivittäin. Ilouutinen nimittäin on, että olivat aivot vammautuneet tai eivät, niiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen eteen on tehtävissä vielä paljon! Tämä riippuu jokaisen omasta aktiivisuudesta sekä mahdollisuuksien tiedostamisesta.

Käytä hetki ajastasi ja pohdi seuraavia kysymyksiä rehellisesti:
–       mitä sellaisia tapoja minulla on, mitkä hellivät aivojani?
–       mitä sellaisia tapoja minulla on, mitkä ovat haitaksi aivoilleni?
–       kuinka tärkeitä nämä haitalliset tavat minulle ovat?
–       mitä voisin tehdä jo tänään aivojeni hellimiseksi?

Hyviä tapoja aivojen hyvinvointiin

Hyviä tapoja aivojen hyvinvoinnin tukemiseksi:

–       kypärän käyttö liikenteessä ja urheilussa
–       turvavyön käyttö autossa
–       ylinopeuden välttäminen
–       humalahakuisen juomisen välttäminen
–       liukkailla keleillä erilaisten apuvälineiden käyttö (hyvät kengät)
–       säännöllinen liikunta viitenä päivänä viikossa, vähintään 30 minuuttia kerrallaan
–       päiväunien hyödyntäminen tarvittaessa (20-30 min)
–       hyvien rasvojen suosiminen ravinnossa (kala, öljyt, pähkinät, siemenet)
–       säännöllinen ruokarytmi
–       sokerin ja suolan kulutuksen vähentäminen
–       tupakoinnin lopettaminen
–       kuitujen lisääminen, einesten ja keinotekoisten ruokien vähentäminen
–       maitohappokäyneiden tuotteiden lisääminen