Ma - Pe klo 9 - 17 +358 45 2299 640
 

Uniongelmiako?

top feature image

Uniongelmiako?

Miten omaa nukkumista voi parantaa? Entä mitkä väittämät unesta ovat tarua? Unilääkäri Henri Tuomilehto moittii suomalaisia siitä, että he eivät hae ajoissa apua uniongelmiinsa.

Henri Tuomilehto on uneen erikoistunut lääkäri ja dosentti, joka on tutkinut unta ja unen vaikutuksia terveyteen 15 vuoden ajan. Tuomilehdon vastaanotolla on käynyt tuhansia potilaita ja hän on työskennellyt mm. NHL-joukkue Columbus Blue Jacketsin, HJK:n ja Suomen Olympiakomitean uniasiantuntijana.

Tuomilehdon mukaan suomalaiset hakeutuvat yhä liian myöhään hoitoon uniongelmien vuoksi. Tuomilehto listaa neljä tyypillisintä unihäiriön syytä:

“Yleisin on unettomuus – puolella potilaistani on unettomuus eli herkkäunisuus taustalla. Sitten totta kai uniapnea ja levottomat jalat ovat yleisiä ja ehkä neljäntenä parasomnia eli unissaan puhumista, unissa kävelyä ja muuta mesoamista yöllä. Näiden yhdistelmä on aika usein se, mitä lähdetään korjailemaan”, Tuomilehto kertoo.

Seitsemän väitettä unesta:

1. Aikuinen ei tarvitse paljon unta.

Väärin. Kyllä ehdottomasti tarvitsee. Hyvä, riittävä uni on hyvän elämän ydin.

2. Jos nukkuu pitkät yöunet, ei voi olla väsynyt päivällä.

Väärin. Voi olla väsynyt, koska unen määrän lisäksi on olemassa unen laatu.

3. Yöunista voi karsia jos elämässä on hektinen vaihe.

Väärin. Juuri päinvastoin, eli balanssi kuormituksen ja palautumisen välillä tulee aina olla ja mitä rankempi työ niin ei ne rankat huvit, vaan enemmän unta.

4. Viikonloppuisin voi hyvin nukkua koko viikon univelat pois.

Väärin. Kaikki lähtee arjesta, eli arkena tulisi huolehtia riittävästä nukkumisesta niin viikonloppuna voi sitten vähän “löysäillä” vaikka.

5. Muutama alkoholiannos illalla rentouttaa ja takaa paremmat yöunet.

Väärin ja oikein. Muutama alkoholiannos väsyttää ja nopeuttaa nukahtamista, mutta samalla tuhoaa unen laadun.

6. Iltakuuden jälkeen ei kannata syödä, etteivät yöunet mene.

Väärin. Maailman helpoin keino parantaa omaa nukkumista on iltasyöminen. 

“Jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että illalla ei saisi syödä tuhdisti. Maailmassa ei ole yhtään tutkimusta, joka osoittaisi, että niukka syöminen tai syömättömyys illalla edistää nukkumista tai mitään muutakaan hyvään terveyteen liittyvää”

“Kunnon iltapala- tai ruoka ei kuitenkaan tarkoita ahmimista.”

7. Jos illalla ei saa unta, ei kannata jäädä sänkyyn pyörimään.

Oikein ja väärin. Jos ei uni tule tai yöllä herää, pitää olla plan B, eli oma suunnitelma siihen, mitä tekee. Yhtenä tapana voisi olla se, että otat kirjan käteen ja rupeat lukemaan, mutta pysyt sängyssä.

Vastaa