Ma - Pe klo 9 - 17 +358 45 2299 640
 

Elämänhallinta

Hyvinvoinnin yhteydessä puhutaan toisinaan elämänhallinnasta.

Elämänhallintaan sisältyy henkisiä voimavaroja, joiden avulla voi selviytyä vastoinkäymisistä, stressistä ja kiireestä. Toisaalta elämänhallinta on taitoa sopeutua muutoksiin, uskoa omiin kykyihinsä ja kykyä nähdä elämä mielekkäänä. Elämänhallinta on tunne siitä, että ohjaat itse elämäsi kulkua ja pystyt vaikuttamaan itseäsi koskeviin päätöksiin mahdollisimman hyvin.

Hyvään elämänhallintaan kuuluu, että terveys, mieliala, elämäntavat, ihmissuhteet ja käsitys omasta itsestä ovat suurin piirtein tasapainossa.

Koko elämää ja kaikkia päätöksiä ei voi hallita täysin; elämä on täynnä yllätyksiä, eivätkä kaikki suunnitelmat aina toteudu. Yllätyksiin ja suunnitelmien muutoksiin on kuitenkin helpompi suhtautua, kun kokee itsensä kyvykkääksi tehdä valintoja ja päätöksiä. Lapsuudessa ja nuoruudessa vanhemmat ovat vastuussa lapsensa hyvinvoinnista ja elinolosuhteista, joten heillä on oikeus tehdä lapsen tai nuoren puolesta tärkeitä päätöksiä. Kun elää osana perhettä, kaikkiin päätöksiin – kuten asuinpaikkakuntaan tai koulun sijaintiin – ei voi itse vaikuttaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että oma elämänhallinta olisi huonoa. Elämänhallinta kehittyy koko elämän ajan, ja se saa isomman roolin täysi-ikäisyyden ja itsenäistymisen myötä.

Omaan kokemukseen elämänhallinnasta vaikuttaa se, miten itse suhtautuu elämään ja kaikkiin sen myllerryksiin. Joskus on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa elämänasennettaan, eli suhtautumistaan muutoksiin ja omaan elämäänsä. On myös tärkeä vaalia asioita, jotka ovat itselle merkityksellisiä ja tärkeitä. On tärkeää, että oppii erottamaan omia tarpeitaan ja toivomuksiaan muiden vaatimuksista. Elämää ei pidä suorittaa vain muiden toiveiden mukaisesti, vaan sen mukaan, mikä itsestä tuntuu oikealta ja hyvältä.

Elämä voi olla monimutkaista. Pitää nukkua, syödä, hoitaa työasiat, perhe-elämä, liikunta…silti voi tuntua, että emme hallitse mitään näistä asioista. Itse asiassa voimme hallita vain muutamaa asiaa elämässämme. Tämä juttu kertoo niistä seitsemän.

Ilo ja menestys kulkevat käsi kädessä. Kumpaakin voi saada lisää muuttamalla vain muutamaa tapaa elämässään, pieniä puroja, joista ajan myötä tulee iso joki.

On aina helpompaa valita epäterveellisempi vaihtoehto (jättää lähtemättä salille, mennä hampurilaiselle ruuan tekemisen sijaan), mutta terveellisempi valinta tuntuu pidemmän päälle aina paremmalta. Jos valitsemme oikein yhä useammin, huomaamme, että siitä tulee toinen luontomme. Tässä siis seitsemän asiaa, joita voit hallita elämässäsi:

1) Hengitä sisään, ulos, toista

Ajatteletko usein hengittämistä? Se on paras pikarentoutus kun haluamme hillitä ajatuksiamme. Tunne rintakehän laajeneminen ja supistuminen ja hengitä uudelleen, yhtä syvään. Laske yhteen kun hengität sisään, ja kahteen ulos. Tee kymmenen tällaista syvähengitystä aina, kun tuntuu, että stressi tai ajatukset ottavat vallan.

2) Juttele itsellesi mukavasti

Jokaisella meillä on sisäinen ääni. Usein se on syyttävä ja kritisoiva sekä monta kertaa päivässä yllättävänkin negatiivinen. Yritä kiinnittää huomiota siihen, montako kertaa päivässä puhut itsellesi negatiivisesti. Sisäisen Ankeuttajan löytäminen voi auttaa pääsemään siitä eroon. Yritä puhua itsellesi niin kuin parhaalle ystävällesi – virheitä tapahtuu ja se on elämää. Olet silti arvokas, tärkeä ja rakastettava.

3) Kiitä

Jos olemme kiitollisia päivittäin, se auttaa meitä näkemään asiat positiivisessa valossa, toivomaan ja olemaan periksiantamattomia.

4) Ajattele ruumiinkieltä

Mikä se juttu olikaan, että vain 10 % ilmaisustamme tulee suustamme ulos? Ruumiinkieli on tärkeää, ja sitä voi myös harjoitella. Ennen kuin lähdet töihin aamulla, seiso peilin edessä ryhdikkäästi ja aseta kädet lanteillesi. Seiso lantion levyisessä haara-asennossa. Tämä ”voima-asento” auttaa meitä tuntemaan itsemme varmoiksi.

5) Voimistele henkisesti ja fyysisesti

Liikuntaa olisi hyvä harrastaa n.20 minuuttia päivässä. Jos tuntuu mälsältä lähteä salille, ajattele sitä mahdollisuutena kuunnella ihania kappaleita kuulokkeista ja miettiä omia juttujasi. On tutkittu, että liike lisää luovuutta, etenkin kävely.

Myös aivojen on saatava jumppaa. Osta sudokuja tai ristisanoja, tai keksi sananmuunnoksia. Jos tällainen ei nappaa, voit aina meditoida. Jo 20 minuutin meditaatio virkistää sekä kehoa että mieltä.

6) Syö hyvin

Einesten syömisen ja liian sokerinkäytön haitat ovat kaikkien tiedossa. Ne lisäävät ylipainoa, diabeteksen riskiä ja jopa rintasyövän mahdollisuutta.

Terveellisen syömisen aloittaminen on helpompaa. Porkkanoiden popsiminen tv:tä katsellessa karkin sijaan on hyvä aloitusvaihtoehto. Allekirjoittanutta lohduttaa muinainen terveyssarja Akuutin jakso, jossa juontajaparista toinen söi ravitsevan, pienen salaatin ja toinen pizzan lounaaksi. Klo 18 molemmilla oli tasan yhtä nälkä. Lounaalla ei siis tarvitse syödä raskaasti, jotta tuntisi jaksavansa loppupäivän.

Kreikkalainen salaatti

7) Nuku tarpeeksi

Nukkuminen on välttämättömyys moneen asiaan: keskittymiseen, jaksamiseen, ruokahalun vähentämiseen. Eräs parhaista unettomuuslääkkeistä on rutiini: käy aina nukkumaan samaan aikaan ja nouse samaan aikaan. Saattaa olla vaikeaa, mutta nukkumaan mennessä ajatuksista pitäisi päästää irti ja antaa niille aikaansa vasta seuraavana päivänä.